Kto wymyślił szkołę podstawową?
W dzisiejszych czasach trudno wyobrazić sobie świat bez szkół podstawowych. To tam dzieci zdobywają pierwsze umiejętności i wiedzę niezbędną do dalszego rozwoju. Ale kiedy właściwie powstały te placówki? Kto je wymyślił? W tym artykule przyjrzymy się historii i genezie szkoły podstawowej.
Początki edukacji dla wszystkich
Zanim jednak przejdziemy do samej historii „szkoły podstawowej”, warto wspomnieć o początkach ogólnodostępnej edukacji.
Edukacja w starożytnym świecie
Już tysiące lat temu cywilizacje takie jak Egipt czy Mezopotamia oferowały pewnego rodzaju formalne nauczanie młodym ludziom. Jednak była to zarezerwowana przede wszystkim dla osób z wyższych warstw społecznych, które miało pełnić określone funkcje administracyjne lub religijne.
Grecka idea paidei
To jednak starożytna Grecja zasługuje na miano pioniera w dziedzinie edukacji. Greckie społeczeństwo przywiązywało ogromną wagę do rozwoju umysłu i ciała, a nauka była uznawana za niezwykle istotną. Paideia – grecka idea kształcenia – zakładała wszechstronny rozwój jednostki poprzez uczenie się różnych dyscyplin takich jak matematyka, filozofia czy gimnastyka.
Szkolnictwo średniowieczne
Monastycyzm jako ośrodek edukacyjny
W czasach średniowiecza to głównie kościół katolicki pełnił rolę strażnika tradycji i przekazu wiedzy. Monastycyzm stały się centrami intelektualnymi, gdzie mnisi gromadzili książki oraz zajmowali się ich przepisywaniem.
Początkowe formy szkół parafialnych
Z biegiem lat powstały także pierwsze szkoły parafialne prowadzone przez duchownych dla miejscowej ludności. Miało to służyć głównie nauce religii oraz podstaw pisania i czytania.
Renesans – nowe podejście do edukacji

Humanizm i rozwój edukacji
Rozkwit nauki, kultury i sztuki w epoce renesansu przyczynił się do zmiany podejścia do edukacji. Wzrósł popyt na szeroko pojęte wykształcenie dla wszystkich warstw społecznych.
Johann Amos Comenius – ojciec pedagogiki nowożytnej
Często uważa się, że to właśnie Johann Amos Comenius jest twórcą pierwszej szkoły podstawowej. Jego dzieło „Wielka dydaktyka” zawierało kompletny plan organizacji systemu edukacyjnego obejmującego dzieci różnych grup wiekowych.
Szkolnictwo nowoczesne – XVIII-XIX wiek

Oświecenie jako motywator reform w dziedzinie oświaty
Okres Oświecenia przyniósł ze sobą rewolucje zarówno polityczne jak i intelektualne. Postulowano równouprawnienie obywateli oraz dostępność nauki dla wszystkich dzieci bez względu na status społeczny czy majątek rodziców.
Friedrich Froebel – propagator idei ogólnodostępnej edukacji
Friedrich Froebel, niemiecki pedagog i twórca koncepcji przedszkola, również odegrał ważną rolę w rozwoju szkół podstawowych. Jego idee oparte na wolności i samorządności dziecka wpływały na reformy oświatowe.
Współczesna szkoła podstawowa

Powszechna edukacja dla wszystkich dzieci
Obecnie większość państw gwarantuje prawo do darmowej edukacji dla wszystkich obywateli. Szkoła podstawowa stała się etapem nieodzownym w procesie nauki oraz przygotowaniem do dalszego życia zawodowego.
Zadania współczesnej szkoły podstawowej
Szkoła ta ma za zadanie zapewnić uczniom kompletną edukację obejmującą różnorodne dziedziny takie jak matematyka, język polski czy historia. Wychowanie społeczne oraz rozwijanie umiejętności interpersonalnych także są istotnymi aspektami tego etapu nauki.











