Kto zgłasza spółkę do rejestru?
Kto zgłasza spółkę do rejestru?

Osoba, która reprezentuje spółkę i jest upoważniona do jej działania może zgłosić ją do rejestru. Może to być np. prezes zarządu, członek zarządu lub pełnomocnik spółki. Zgłoszenie powinno zawierać wymagane przez prawo dokumenty oraz informacje dotyczące firmy i jej właścicieli. Po przeprowadzeniu procesu rejestracji firma otrzymuje KRS (Krajowy Rejestr Sądowy) oraz NIP (Numer Identyfikacji Podatkowej).

Obowiązek zgłoszenia spółki do rejestru

Obowiązek zgłoszenia spółki do rejestru jest jednym z pierwszych kroków, jakie muszą podjąć przedsiębiorcy chcący prowadzić działalność gospodarczą w Polsce. Warto zatem dokładnie poznać ten proces i dowiedzieć się, kto jest odpowiedzialny za dokonanie rejestracji.

W przypadku osób fizycznych zakładających jednoosobową działalność gospodarczą lub spółek cywilnych obowiązek zgłoszenia ich do Krajowego Rejestru Sądowego (KRS) leży po stronie samego przedsiębiorcy. Osoba taka powinna udać się osobiście na pocztę albo do sądu rejonowego właściwego dla miejsca zamieszkania i tam złoży wniosek o wpis swojej firmy do KRS.

Jeśli jednak mamy doczynienia ze spółkami kapitałowymi – czyli spółkami akcyjnymi oraz limited liability company (sp.z.o.o.) – to już nie my sami będziemy odpowiedzialni za przeprowadzenie całego procesu rejestracyjnego. Tutaj bowiem konieczne będzie skorzystanie z usług notariusza bądź adwokata specjalizujących się w takich sprawach.

To oni będą mieli zadanie przygotowania umowy sporządzonej według wymogów prawa handlowego oraz poprowadzenie procedury jej podpisania przez wszystkich wspólników danej firmy. Dopiero po tym etapie można przystąpić do zgłoszenia spółki do KRS.

Warto jednak podkreślić, że odpowiedzialność za dokonanie rejestracji nie leży jedynie po stronie przedsiębiorcy czy notariusza. W przypadku spółek kapitałowych konieczne jest również złożenie oświadczeń przez wszystkich wspólników na temat objęcia udziałów w danej firmie oraz ich wpłaconego wkładu pieniężnego lub rzeczowego.

Dodatkowo wymagana jest także identyfikacja każdego ze wspólników i członków zarządu poprzez zarejestrowanie ich numeru PESEL bądź NIP. Przedsiębiorca powinien także określić cel działalności swojej firmy oraz wybrać właściwy dla siebie system opodatkowania – VAT czy też ryczałt ewidencjonowany.

Jak więc widać, proces rejestracyjny wiąże się z wieloma formalnościami i etapami, które należy przeprowadzić prawidłowo i dokładnie. Dlatego warto skorzystać ze wsparcia specjalisty albo kancelarii prawniczej zajmującej się takimi sprawami na co dzień – dzięki temu unikniemy pomyłek oraz zapewnimy sobie pewną drogę prowadzenia biznesowej aktywności w Polsce.

Podsumowując: obowiązek zgłoszenia spółki do rejestru to kluczowy element rozpoczęcia działalności gospodarczej w Polsce. Za cały proces rejestracji odpowiadać będą przedsiębiorca albo specjalista, takie jak notariusz czy adwokat. Warto pamiętać o wszystkich formalnościach oraz etapach wymaganych w procesie rejestracyjnym i skorzystać z pomocy fachowców – dzięki temu unikniemy pomyłek i zapewnimy sobie bezpieczny start w biznesowej rzeczywistości Polski.

Wezwanie do działania: Osoba upoważniona zgłasza spółkę do rejestru. Prosimy odwiedzić stronę internetową LaPetit i skorzystać z formularza rejestracyjnego.
Link tagu HTML :
LaPetit

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here