Kto i kiedy wprowadził gimnazja w Polsce?
Czy zastanawiałeś się, jak powstały polskie gimnazja? Czym są te szkoły średnie, które uczęszczają do nich młodzież między szkołą podstawową a liceum? W tym artykule dowiesz się o historii tych placówek edukacyjnych oraz o osobach odpowiedzialnych za ich powstanie.
Gimnazjum – co to takiego?
Na początku musimy ustalić definicję słowa „gimnazjum”. Gimnazy (z języka greckiego) były antycznymi placówkami edukacyjnymi dla chłopców. Było to miejsce nauki umysłu i ciała, gdzie uczniowie zdobywali szeroką wiedzę ogólnokształcącą.
Początek odrodzenia idei
Współczesne polskie gimnazja nie mają jednak nic wspólnego ze starożytnym systemem nauczania. Ich historia rozpoczyna się dopiero na przełomie XIX i XX wieku.
Idea reformy oświatowej
W XIX wieku polska oświata była zdominowana przez szkoły parafialne i klasztory. Brakowało jednolitego systemu edukacji, który byłby dostępny dla wszystkich dzieci niezależnie od ich pochodzenia czy statusu społecznego.
Idea wprowadzenia nowoczesnych placówek edukacyjnych, które miałyby przygotować młodych ludzi do dalszej nauki w liceach oraz na studiach, pojawiła się jako część reformy oświatowej.
Kto wprowadził gimnazja?
Wincenty Witos
Jednym z kluczowych postaci odpowiedzialnych za powstanie gimnazjów w Polsce był Wincenty Witos – polski polityk i działacz społeczny. To właśnie on zaproponował utworzenie siedmioletniej szkoły średniej pomiędzy czteroletnią szkołą podstawową a pięcioletnim liceum.
Rząd II Rzeczypospolitej
Witos był jednym z członków rządu II Rzeczypospolitej, który podjął decyzję o wprowadzeniu gimnazjów jako nowego etapu edukacji. W latach 1919-1932 w Polsce istniały dwa rodzaje gimnazjów:
Gymnasium Nadzwyczajne
Gymnasium Nadzwyczajne było szkołą średnią dwuletnią, która miała przygotować uczniów do studiowania na wyższych uczelniach technicznych i medycznych.
Gymnasium Realne
Gymnaisum Realne to typowe polskie gimnazja, które funkcjonowały od lat 20. XX wieku aż do reformy systemu oświatowego w roku 1933.
Zmiany po II Wojnie Światowej
- Reforma przeprowadzona przez komunistyczną partię PZPR (1947)
- Rozwiązanie problematyki dotyczącej systemu edukacyjnego po upadku komunizmu (1990)
Po II wojnie światowej system edukacji uległ zmianom. Po reformie przeprowadzonej przez komunistyczną partię PZPR, gimnazja zostały zastąpione sześcioletnią szkołą podstawową i czteroletnim liceum ogólnokształcącym.
Reforma przeprowadzona przez komunistyczną partię PZPR (1947)
W wyniku tej reformy wprowadzono obowiązek nauki do 8 klasy, a następnie młodzież miała wybór kontynuowania nauki na dwuletnim technikum lub pięcioletnim liceum.
Nowe rozwiązania po upadku komunizmu
Po transformacji ustroju politycznego w Polsce i upadku systemu socjalistycznego pojawiło się zapotrzebowanie na nowe rozwiązania dotyczące edukacji. W roku 1999 rząd ponownie wprowadził gimnazja jako odrębny etap kształcenia dla uczniów między
Wezwanie do działania: Zainteresowanych zapraszamy do zgłębiania wiedzy na temat wprowadzenia gimnazjów w Polsce! Aby dowiedzieć się więcej, odwiedź stronę https://www.cybertec.pl/.