Jak dawniej nazywano szkołę podstawową?
Czy zastanawiałeś się kiedyś, jak dawniej nazywano obecną „szkołę podstawową”? W ciągu ostatnich kilkudziesięciu lat wiele zmieniło się w systemie edukacji. W tym artykule dowiesz się o różnych nazwach, które przypisywałyśmy temu etapowi nauki.
Szkolna podróż przez czas:
Dzielimy na klasy
Pierwsza forma organizacji edukacyjnej dla dzieci pojawiła się już we wcześniejszych latach XX wieku i była znana jako „klasa pierwsza”. Było to miejsce, gdzie dzieci rozpoczynały swoją przygodę ze szkolnym światem.
Klasa pierwsza skupiała uczniów w określonym przedziale wiekowym i obejmowała trzy lub cztery lata nauki. Nauka odbywała się głównie poprzez czytanie książek i pisane ćwiczenia.
Po ukończeniu klasy pierwszej, uczniowie przechodzili do kolejnych klas, które były numerowane. Kolejne lata nauki toczyły się podobnie jak w przypadku dzisiejszych szkół podstawowych.
Siedem-letnia szkoła powszechna
W czasach PRL-u wprowadzono nową nazwę dla etapu edukacji dzieci – „siedmioletnia szkoła powszechna”. Było to odzwierciedleniem obowiązkowego siedmioletniego okresu nauki dla wszystkich polskich dzieci.
Sama struktura i program nauczania nie różnił się znacząco od wcześniejszego systemu opartego na klasach. Jednak zmieniono samą nazwę tego etapu edukacyjnego.
Koniec z dyktaturą jednolitej myśli
Po upadku komunizmu w Polsce nastąpiło wiele reform oświatowych. Jedną z nich było porzucenie terminologii „siedmioklasowej” czy też „siódmej klasy” i przyjęcie bardziej otwartych definicji.
Od tamtego momenty pojawiło się kilka możliwości nazywanie tego stopnia edukacji:
1) Szkoła Podstawowa (SP), która jest najbardziej popularnym określeniem,
2) Osmioletnia Szkoła Podstawowa (OSP), jako wydłużone przedłużenie poprzedniego okresu,
3) Szkoła Podstawowa stopnia I-III oraz IV-VI, w celu podkreślenia etapów nauki.
Różne nazwy dla jednego celu
Choć różnica między poszczególnymi nazwami jest niewielka, to jednak warto zauważyć pewne istotne zmiany. Wcześniejsze koncepcje były bardziej scentralizowane i narzucały jednoznaczny model edukacji.
Obecnie natomiast nastąpiło odejście od tego sposobu myślenia i wprowadzenie większej elastyczności w systemie nauczania.
Dzięki temu uczniowie mają możliwość rozwijania swoich umiejętności we własnym tempie oraz wybierania przedmiotów dodatkowych lub specjalnych zajęć.
Podsumowanie:
Nazewnictwo szkół podstawowych przez lata ewoluowało razem z samym systemem oświatowym Polski. Od „klasy pierwszej” do „siedmioletniej szkoły powszechnej”, aż po dzisiejszą „szkołę podstawową”.
Rozbieżność terminologii wynika głównie ze zmieniających się idei edukacyjnych i potrzeby dostosowania programów nauczania do współczesnego świata.
Nie ważna jest sama nazwa – najistotniejsza jest jakość oferowanego programu nauczania oraz rozwijanie umiejętności uczniów. Wszystkie szkoły podstawowe mają jeden cel – przygotować dzieci do dalszej nauki i dorosłego życia.
Zapraszamy do odwiedzenia strony https://ideainteractive.pl/ w celu uzyskania informacji na temat tego, jak dawniej nazywano szkołę podstawową.