Czy w Norwegii są oceny?
Czy w Norwegii są oceny?

W Norwegii stosuje się system oceniania uczniów, podobny do tego znalezionego w innych krajach. Ocenie podlegają różne aspekty nauczania i postępy ucznia w nauce, a każda szkoła ma swoje własne standardy i procedury oceniania.

System oceniania w norweskiej szkole

W Norwegii, jak i w innych krajach na całym świecie, oceny są ważnym elementem szkolnego systemu edukacyjnego. Jednakże, sposób oceniania w norweskiej szkole może nieco różnić się od tego stosowanego w innych państwach.

Norwegia ma bardzo specyficzny system oświatowy. W kraju tym istnieje obowiązek nauki dla dzieci pomiędzy 6 a 16 rokiem życia. Dzieci zazwyczaj rozpoczynają swoją przygodę ze szkołą podstawową (barneskolen), która trwa sześć lat (od pierwszej do siódmej klasy). Następnie uczniowie przechodzą do gimnazjum lub zawodowej wyższej szkoły średniej (videregående skole).

Podczas gdy większość krajów stosuje tradycyjną skalę ocen A-F lub liczbowe stopnie procentowe, Norwegia używa bardziej szczegółowego systemu opisu osiągnięć ucznia.

System ten określa pięć poziomów: „ikke vurdert” („niewystawiona”), „lav”, co znaczy „niski”, „middels” czyli przeciętnie/umiarkowanie dobry,”bra” – dobrze oraz najwyższy poziom – „svært bra”, co można przetłumaczyć jako bardzo dobrze/wysoko.

Ocena każdego studenta jest uwarunkowana jego indywidualnymi zdolnościami, postępami i osiągnięciami. Zwykle na początku każdego semestru nauczyciel przedstawia cele edukacyjne dla danego ucznia oraz plan nauki, który ma pomóc mu w ich realizacji.

W Norwegii istnieje także system opisu umiejętności społecznych (Sosial kompetanse), który obejmuje takie aspekty jak: zdolność do współpracy z innymi ludźmi czy empatię. Ocena tej kategorii jest równie ważna co oceny akademickie.

Ponadto norweska szkoła stawia duży nacisk na rozwijanie samodzielności i inicjatywy u swoich uczniów. Dzieci są zachęcani do podejmowania własnych decyzji oraz poznania różnorodnych dziedzin nauki poprzez projekty indywidualne lub grupowe.

Podczas gdy niektórzy mogą twierdzić, że taki szczegółowy system opisujący osiągnięcia studenta może być czasochłonny dla Nauczycieli; jednakże dzięki niemu możliwe jest dokładniejsze określenie potrzeb edukacyjnych każdego dziecka – zarówno pod względem akademickim jak również osobistym

Norwegowie skupiają się bardziej na rozwoju niż konkurencji pomiędzy studentami a tym samym wyniki końcowe w danej klasyfikacji nie odgrywają zbyt wielkiej roli.

Jednym z najważniejszych aspektów norweskiego systemu edukacji jest to, że uczeń staje się aktywnym uczestnikiem procesu nauki. Nauczyciele zachęcają do myślenia krytycznego i podejmowania inicjatywy – a co za tym idzie poprawy ich wyników w nauce.

Wraz ze zmianami technologicznymi szkoły w Norwegii również wprowadzają nowe metody oceniania, takie jak: testowanie online oraz gromadzenie danych na temat postępów uczniów dzięki specjalistycznemu oprogramowaniu.

Podsumowując, chociaż sposób oceniania studenta w Norwegii może różnić się od tego stosowanego gdzie indziej; jednakże cel pozostaje ten sam – czyli zapewnienie każdemu dziecku możliwości rozwoju jego umiejętności i zdolności zarówno pod względem akademickim jak też społecznym.

Tak, w Norwegii są oceny. Zachęcam do zapoznania się z informacjami na stronie: https://www.fitnesswomen.pl/

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here